Så överlistar du hjärnans spam-filter
Mitt i dina kunders hjärnstam finns ett lillfingerstort organ som ger tummen upp eller ner till vartenda reklambudskap.
Den här grå lilla massan heter Retikulära aktiveringssystemet, eller RAS, och funkar som hjärnans eget spamfilter. RAS bestämmer vilka sinnesintryck som är värda att skickas vidare till den medvetna hjärnan, och vilka intryck det är riskfritt att ignorera.
Vissa saker tar sig alltid igenom
För att spara kognitiva resurser så skickas nästan inget som redan är bekant, tråkigt eller förväntat vidare, men det finns vissa saker som alltid tar sig igenom RAS. Så fort du hör ditt namn eller ser något hotfullt så fokuseras all din uppmärksamhet på att analysera situationen.
När du ser något oväntat eller hör något som är aktuellt för dig just nu så skärps dina sinnen direkt. Saker som kan hjälpa dig överleva eller klara en utmaning du brottas med tar sig också in i din medvetenhet.
Det är RAS som gör att du plötsligt ser den där bilmodellen du nyss provkörde överallt, och det är tack vare RAS som du INTE längre ser den där post-it-lappen på kylskåpet, eller lägger märke till generiska reklamfilmer på TV.
Nu till det viktiga:
Vill du överlista dina kunders RAS när du skapar din nästa marknadsföringsinsats så måste ditt budskap ha ett innehåll som:
är oväntat
är annorlunda
är förvånansvärt
bryter mot mottagarens uppfattning eller världsbild
är underhållande
träffar ett reellt problem eller behov
Att överlista RAS är ett skallkrav
För att du ska lyckas med din marknadsföring måste den uppmärksammas av rätt personer, och för att rätt personer ska uppmärksamma den måste du först ta dig förbi deras RAS. Det är ett skallkrav.
Så nästa gång du vill ha någons uppmärksamhet, fråga dig själv om det finns något med ditt budskap som är oväntat, annorlunda eller förvånansvärt. Om inte, så är risken stor att ditt budskap aldrig ens når fram till rätt destination.
Har du något exempel när RAS har hjälpt dig, eller stjälpt dig?
Om författaren
Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.
Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.