Gör besökare till kunder med berättelser och content marketing - Kontento

View Original

6 saker du kan göra för att öka trafiken till din webb

See this content in the original post

Det finns massor av strategier som kan öka trafiken till din webb. Det kräver en hel del arbete, men belöningen är att du kan mångdubbla antalet människor som upptäcker ditt företag och dina produkter under en lång tid, utan att behöva lägga resurser på annonser eller annan marknadsföring.

För att sedan hjälpa alla nya besökare att gå från nyfiket intresserade till nöjda kunder så behöver du ha ett innehåll som bygger förtroende och svarar på alla de viktigaste frågorna om dig och dina produkter, men det är en annan artikel. Här fokuserar vi på insatser som kan öka antalet besökare.

Här är vår checklista med de 6 saker som vi har märkt ger största möjliga effekt.

Innehåll:

  1. Gör en sökordsanalys för din egen webb och dina konkurrenters webbplatser.

  2. Gör en lista med dina högst prioriterade sökord som du vill hamna överst i sökträffarna på Google med.

  3. Analysera de högst rankade sidorna i Google för dina viktigaste sökord och notera hur mycket och hur bra innehåll de har. Om du kan göra bättre innehåll än det så har du en chans att klättra till förstaplatsen.

  4. Utveckla det befintliga innehållet på din webbplats så att det blir bättre än innehållet på de sidor som är högst rankade i Google.

  5. Börja blogga regelbundet för att öka ditt fotavtryck i Google.

  6. Mät ditt resultat löpande och justera innehållet.

See this content in the original post

1. Sökordsanalys

Det första du behöver göra är att identifiera vilka ord som är relaterade till dina produkter eller tjänster och som har stor sökvolym/månad, samt vilka ord som du använder idag som har för låg position i Googles sökträffar.

Gör en enkel sökordsanalys så här:

  1. Surfa in på gratisversionen av ubersuggest.io. Skriv in din webbadress, välj Sverige och klicka på enter. Där kan du se hur många sökord och organisk trafik du har och en massa annan intressant information.

  2. Skrolla ner till “SEO-keywords” och kolla i spalten längst till höger vilka ord som ger dig mest organisk trafik. Kolla vilken “position” du har för dina viktigaste nyckelord. Om det står 1 så betyder det att din sida hamnar överst i sökträffarna på Google för just det ordet. Identifiera viktiga ord som har hög volym (antal sökningar som görs i Google/månad) som du idag rankar för lågt på.

Identifiera viktiga ord som har hög volym där du har för dålig position.

Analysera vilka sökord dina konkurrenter har:

  1. Skriv in en konkurrents webbadress och gör samma analys som ovan.

  2. Skriv upp vilka ord som ger dem mest trafik och som konkurrerar med dina sökord.

Analysera dina konkurrenters bästa sidors innehåll:

  1. Besök dina konkurrenters sidor och analysera innehållet för att få ledtrådar till vad du behöver skapa för innehåll på din egen sida.

  2. Notera hur de formulerar sina rubriker, hur mycket text, bilder och video de har. Om du vill vinna över dem så behöver du sannolikt ha bättre och mer information och bättre strukturerat innehåll, men mer om det senare.

See this content in the original post

2. Skapa en lista med alla dina viktigaste sökord

Skriv upp alla de viktigaste sökorden från stegen ovan i ett exceldokument eller liknande, och sortera dem i prioriterad ordning. Skriv upp ordet eller frasen i en kolumn, din nuvarande position i nästa, sökvolym i en tredje.

See this content in the original post

3. Analysera de högst rankade sidorna i Google för varje sökord.

Googla vart och ett av dina viktigaste sökord. Gå in på de tre översta sökträffarna och gör samma analys som du gjorde i konkurrentanalysen ovan.

See this content in the original post

4. Utveckla det befintliga innehållet på din webb

Nu när du analyserat din egen och dina konkurrenters sidor, och du har en god bild av vad Googles användare söker svar på, så är det dags att utveckla innehållet på din webb. Det är så du blir bättre än konkurrenterna på de sökord som är viktiga för dig och har stor sökvolym.

Men innan du sätter igång. Se till att du vet:

  • Vem du skriver för och

  • vad är syftet?

Låt det vägleda dig i vad du skriver och hur du skriver.

Gör så här:

  1. Kolla att du har titlar och rubriker som innehåller det viktigaste sökordet för varje sida. Om en sida handlar om “Handskar för 30 minusgrader” så är det inte läge att skriva något fyndigt som “Varma händer för svinkalla dagar”, om inte det är exakt den formuleringen som är vanligast att folk söker på i Google.

  2. Har du betydligt kortare och innehållsfattiga sidor än dina konkurrenter? Skriv då mer text utan att för den skull fylla på med ord och innehåll som inte behövs. Det ska vara välskrivet och detaljerat, men ändå läsvärt och intressant. Använd informativa rubriker ofta för att hjälpa besökarna hitta det de letar efter.

  3. Skriv lockande rubriker och meta-beskrivningar (heter SEO Description i vissa system) som har täckning i brödtexten. Meta-beskrivningen är den lilla texten som står under rubriken på en sökträff i Google. Den funkar ungefär som en annons i tidningen. Om du vill att någon ska klicka på din sökträff är det viktigt att den lilla texten är kärnfull och lockande.

  4. Se till att alla bilder har beskrivningar som innehåller ditt viktigaste sökord och en Alt-tagg. Alt-taggen talar om för Google vad bilden föreställer, och det är viktigt att den är korrekt.

See this content in the original post

5. Blogga regelbundet

Enligt en studie vi gjort själva så får webbar som har en blogg i genomsnitt 463% mer organisk trafik än webbar som inte har en blogg.

Att blogga regelbundet är ett bra sätt att öka ditt fotavtryck i Google. Det är som att sätta in pengar på ett bankkonto med bra ränta. Ju mer du sätter in desto mer trafik får du.

Återigen: Se till att du vet vem det är du skriver för och vad syftet är.

Blogga så här:

  1. Gör en contentkalender eller en redaktionskalender där du skriver upp vilka artiklar du ska producera och publicera. Utgå ifrån dina viktigaste sökord och skissa fram ett antal rubrikförslag på artiklar som kan vara intressanta att läsa för dina kunder. Det kanske är artiklar om hur man använder era produkter på bästa sätt, en guide för hur man löser ett problem, eller kanske en sån här checklista över saker att tänka på när man ska göra något specifikt.

  2. Skriv dina artiklar och publicera dem regelbundet. Helst så ofta som möjligt.

  3. Glöm inte att alltid ha med länkar till relaterat innehåll eller att uppmana till att göra något, som att tanka ner något, eller läsa något, eller ta kontakt med någon.

  4. Om du inte själv har tid eller kunskap att skriva så kan du anlita en skribent som hjälper dig.

See this content in the original post

6. Mät din trafik löpande och justera innehållet på din webb

Hur vet du om det funkar? Du måste mäta. Håll ögonen på total trafik och organisk trafik, men kolla också hur länge besökarna stannar på en sida och på vilken sida de “går ut genom dörren”, eller “bouncar”. Det är en ledtråd att de kanske tröttnade där.

Mät trafiken så här:

  1. Använd Google Analytics eller ubersuggest.io, eller Google Search Console för att hålla koll på din totala trafik såväl som din organiska trafik.

  2. Analysera vad som funkar och vad som inte funkar. Justera befintligt innehåll och ta lärdom för ditt bloggande.

  3. Mät ofta, men var medveten om att det kan ta tid innan du ser ett resultat, eftersom det kan.


Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


Har du inte tid eller kunskap att blogga själv? Vi hjälper dig gärna göra sökordsanalyser och skriva blogginlägg som ökar trafiken till din webb!


See this gallery in the original post

See this form in the original post