Gör besökare till kunder med berättelser och content marketing - Kontento

View Original

Så gör du digital marketing utan att det kostar skjortan

Vill du lyckas med digital marketing så finns det många verktyg och strategier att använda. 

Den här guiden visar med exempel, steg för steg hur du kan göra och varför du behöver göra det för att synas bättre och sälja mer. Den går igenom några verktyg och strategier som hjälper dig att konstadseffektivt automatisera och effektivisera din marknadsföring.

Nu kör vi!

Varför digitalisera din marknadsföring?

När min vän Anders startade företag som stenläggare 2006 så var det svårt att slå sig in på marknaden och ta hem uppdrag.

Konkurrenterna hade bättre relationer med kunderna, så Anders funderade på hur han skulle kunna erbjuda en bättre produkt för samma pris. 

Anders tittade på Tyskland. 

Där la man sten hej vilt, och hade inga problem att till och med konkurrera med asfalt. 

Tyskarna hade maskiner som lyfte hela sjok av marksten från en lastpall och lade ner dem i backen. Med sådana verktyg skulle han kunna lägga sten snabbare än konkurrenterna. De satt ju fortfarande på knä och la sten för sten.

Så Anders investerade.

Efter en tids träning på att köra maskinerna plockade han hem affär efter affär. Verksamheten växte, och snart var Anders företag det som alla tog efter.

Digitala verktyg effektiviserar arbetet

All industrialisering går ut på att med rationella metoder sänka tillverkningskostnaden per enhet, för att kunna erbjuda bättre pris än konkurrenterna utan att tumma på kvaliteten.

Att använda digitala verktyg för att effektivisera sin marknadsföring är samma sak.

Med mindre arbete kan du nå fler människor. Och öka din försäljning. 

Digital marketing ger stora möjligheter.

  • Digital marknadsföring gör det möjligt att segmentera, automatisera och schemalägga marknadskommunikation så att du ökar chansen att nå fram till kunden.

  • Du kan få fler potentiella kunder att upptäcka din webbplats. Och med mer trafik till din webbplats så har du fler chanser att sälja dina produkter.

  • Du kan få mer gjort med mindre arbete, eftersom digitala verktyg kan ta hand om repetitiva arbetsuppgifter.

  • Med hjälp av digitala analysverktyg kan du lära dig mer om din målgrupps behov och intressen, vilket gör det lättare att formulera budskap och information som är relevant för dina potentiella kunder.

  • Om du digitaliserar så blir din marknadsföring oberoende av tid och rum, och du kan påverka kunden oavsett vad klockan är, vilken dag det är, eller var i världen kunden befinner sig.

  • Digitala hjälpmedel gör det enklare att skapa en “nätverkseffekt”, eftersom dina kunder lättare kan dela med sig av digitala upplevelser till fler vänner och bekanta. Och ju fler som delar med sig desto värdefullare blir informationen.

  • Allt går att mäta och utvärdera, så du lär dig vad som funkar och inte funkar.

Jag påstår inte att det är lätt

Konkurrensen är hård.

Du kommer behöva investera tid och arbete för att bygga en digital marknadsföringsapparat. Men när den väl är byggd så kommer den generera leads och affärer dygnet runt, året om, utan att du behöver arbeta särskilt hårt för det.

Traditionell marknadsföring kräver kontinuerliga köp av annonser för att du ska synas och generera leads. Och så fort du slutar köpa så slutar du synas. Att köpa annonser är som att vara beroende av knark. Du måste hela tiden köpa mer för att kunna klara dig genom dagen.

I digital marknadsföring gör du en stor investering i början, som sedan skapar avkastning under lång tid framöver. Längs vägen kommer du behöva finjustera dina insatser, uppdatera och fylla på med ny information.

Grunden för all marknadsföring

I grund och botten fungerar digital och traditionell marknadsföring på samma vis. 

Marknadsföring är allt arbete du lägger ner för att göra din produkt eller tjänst attraktiv och tillgänglig för målgruppen. Det handlar om att se till att så många som möjligt av dina potentiella kunder blir medvetna om din produkt, gillar den, och har möjlighet att köpa den. 

Enligt Philip Kotler handlar marknadsföring om fyra P. 

  • Produkt

  • Pris

  • Placering

  • Påverkan

Din produkt är designad på ett visst vis, består av specifika material och har vissa egenskaper.

Ditt pris kan vara högt, lågt eller mitt emellan.

För att kunden ska kunna upptäcka och köpa din produkt behöver du placera den där kunden finns. Exempelvis en butik, en grossist, webbshop, postorder eller dylikt.

Sist men inte minst behöver du påverka kundernas uppfattning om produkten med hjälp av annonser, tutorials, influencers, produktplaceringar, sponsring eller liknande.

Skillnader mellan traditionell och digital marknadsföring

Alla fyra P:n förändras när du digitaliserar din marknadsföring, men de största skillnaderna mellan traditionell och digital marknadsföring ligger i placering och påverkan. 

Digital placering

Placera din marknadföring där folk är, så att de har en chans att upptäcka den.

Tack vare digitaliseringen så kan du sälja din produkt i en webbshop istället för en fysisk affär.

Det ger dig möjlighet att nå en större marknad. Kunder i hela världen kan handla av dig oavsett vad klockan är och hur många säljare du har - en webbshop är alltid öppen och behöver väldigt lite personal.

Sälj på sociala medier

Du kan också sälja via instagram, Facebook Marketplace, Amazon eller andra “digitala marknadsplattformar”.

Eftersom 97% av svenskarna använder internet dagligen för att söka information (enligt Svenskarna och Internet), så är Internet en bra placering för de flesta företag. 75% använder Facebook och 61% är på Instagram.

En webbshop behöver svara på frågor och hjälpa kunden

I en fysisk butik finns det säljare som kan hjälpa kunden att hitta rätt. En duktig säljare lyssnar noga och försöker förstå kundens behov. Sedan hjälper säljaren kunden att tillgodose det behovet.

För att en webbshop ska fungera bra så behöver informationen som finns där kunna erbjuda samma hjälp som en säljare - att svara på frågor och hjälpa kunden att fatta rätt köpbeslut. 

Eftersom kunder har många olika frågor i olika delar av sin köpresa så behöver du ha mycket information, tester, jämförelser och kundcase, som kan tillgodose kundens törst efter kunskap.

För att informationen ska vara intressant och beröra så bör den också vara formulerad som historier snarare än ren fakta.

Digital påverkan

Både digital och analog marknadsföring måste uppfylla några grundförutsättningar för att fungera.

  1. Den måste bli upptäckt av kunden - helst i rätt kontext.

  2. När den blivit upptäckt måste den väcka kundens intresse.

  3. Därefter bygga trovärdighet och sympati så att kunden känner sig trygg med att köpa din produkt.

  4. Matcha eller helst överträffa kundens förväntningar så att kunden rekommenderar din produkt till bekanta.

Förr gick inget att mäta

På den tiden folk fortfarande läste tidningar jobbade jag på reklambyrå. Vi hade kunder i olika branscher, men nästan alla marknadsförde sig på samma vis. Man beställde en eller flera annonser att publicera i en dagstidning eller ett magasin.

En kund som tillverkade bilbatterier hörde av sig då och då. Uppdraget var alltid att visa produkten, skriva en fyndig rubrik och nämna några “uspar” - unique selling propositions", eller unika egenskaper. Sedan placerades annonsen i en eller fler publikationer.

Om det funkade? Ingen aning. Effekten var nästan omöjlig att mäta.

Men på sikt kunde försäljningen öka. För hux flux går ditt bilbatteri sönder. Och om du läste just den tidningen, och la märke till just den annonsen (trots att du då inte behövde något bilbatteri), och minns vilket varumärke det var, så kan det hända att du köpte min klients batteri.

Den här gamla tidens annonsering var en kortsiktig fix. Det tog lång tid innan den gav en mätbar effekt på försäljningen, och effekten avtog snabbt om du slutade annonsera.

I den digitala världen gör många på exakt samma vis trots att det är både ineffektivt och dyrt.

Problemet med att köpa traditionella annonser i digitala medier är att människor i hög grad styr och modererar sitt eget flöde av nyheter och information. 

Annonser är inte en del av mediadieten. Vi har lärt oss känna igen reklambudskap på flera mils avstånd och vårt medvetande filtrerar bort annonser utan att vi ens behöver tänka på det.

Idag går allt att mäta

Med hjälp av Google Analytics kan du mäta allt. Hur många som besöker din webbplats, vilka sidor de läser, hur länge de stannar, var de kommer ifrån och allt annat som kan hjälpa dig förstå vilken effekt varje marknadsinsats har.

“Just because I don’t care doesn’t mean I’m not listening”

Den största utmaningen för marknadsförare har alltid varit att fånga folks uppmärksamhet tillräckligt för att få chans att berätta hur deras produkt kan hjälpa kunden att förenkla, förbättra eller förgylla deras liv.

Den utmaningen blir svårare och svårare i takt med att folks liv blir allt mer hektiska. Vi tvingas hushålla med vår tid och vår uppmärksamhet. Därför ignorerar vi eller filtrerar bort all marknadsföring som inte känns hyperrelevant.

Marknadsföring bygger på repetition. Marknadsföring bygger på repetition. Marknadsföring bygger på repetition. Tråkigt nog.

Många marknadsförare försöker nå fram med hjälp av repetition. “Reklam” kommer från franska “réclame” som betyder “ideligen ropa”. 

Och visst, repetition ökar kännedomen om en produkt och bygger ett undermedvetet förtroende för varumärket. På forskarspråk kallas det “saliens” och det är saliens som gör att du “instinktivt” väljer ett varumärke du känner igen när du köper t ex en toaborste eller en annan produkt som inte kostar så mycket.

En gammal sanning som kallas “The rule of seven” slår fast att det krävs att vi exponeras sju gånger för produktens marknadsföring för att vi ska köpa den. Innan dess finns ingen saliens.

Men, sedan marknadsföringen började använda digitala verktyg så har den siffran ökat. Enligt vissa krävs nu 11,4 exponeringar för att vi ska köpa en produkt.

Det är en ond cirkel.

Ju mer kunderna ignorerar företagens marknadsföring desto mer kommunicerar företagen för att nå ut. De använder alla gamla kanaler och adderar sociala medier och sökmotorannonser och influencers och tänker att mer är bättre.

Men mer är inte bättre.

För kunderna lär sig filtrera bättre och stänger av.

Vill du väcka kundens intresse, känslor och nyfikenhet behöver du först förstå kunden och visa att du förstår henne.

Tanklösa säljpitcher har aldrig och kommer aldrig att fungera.

Kommunicera på ett annat vis. Mer relevant. Mer intressant. Mer hjälpsamt. Och i en annan kontext.

Berätta vem du är och varför du vill hjälpa dina kunder. Berätta din sanna historia.

I den digitala världen finns långt många fler kommunikationskanaler än det någonsin fanns i den helt analoga världen. Det gör att du kan välja rätt kanal för att nå fram till din kund.

Så blir du upptäckt i en digital värld

För tio år sedan kunde jag gå på upptäcksfärd online och “slösurfa” för att se om jag hittade något som intresserade mig. På sätt och vis funkade Internet som ett digitalt bibliotek, som jag scannade av då och då. 

Men idag är vi mer målinriktade när vi söker information.

Alla googlar

Vi googlar vid minsta ingivelse och vi klickar INTE på annonserna överst i sökträffarna. Bara 1,55% klickar på annonserna ovanför sökträffarna enligt Smart Insights. En god portion av dem gör det av misstag, för att att de misstog annonsen för en vanlig sökträff.

De tre översta “riktiga” sökträffarna har bättre click rate, som du kan se i grafen här under.

I en värld där alla googlar efter sitt nästa köp, så gäller det att hamna överst i sökträffarna.

En stor del av all digital marknadsföring handlar om just det - att hamna överst. Att vara kundens viktigaste källa till information eller inspiration.

I den digitala världen kan du bli upptäckt av kunden utan att betala för en enda annons. Istället för att köpa synlighet i ett media, så kan du skapa ditt eget media. Istället för att försöka bli upptäckt av kunden, kan du bli kundens intresse. 

Istället för att köpa annonsutrymme i ett media, så kan du marknadsföra dig på ett sätt så att kunden hittar dig när hon har behov av dina tjänster.

Besvara alla frågor om din produkt och din bransch

Eftersom alla googlar så är din bästa chans att bli upptäckt att ha ett omfattande och utförligt innehåll på din webbplats. Som besvarar alla tänkbara frågor kunden kan ha om din produkt, om din bransch, om idolerna som finns i din bransch, vilka produkter eller kategorier som är bäst, vad sakerna kostar och varför vissa är dyrare än andra, hur produkterna fungerar, hur du använder dem, och så vidare.

Skapa ett content-kluster som har en huvudsida med grundläggande information om ett ämne och länkar till flera sidor med fördjupad information. Det ökar dina chanser att hamna överst i Googles sökträffar.

Du kan också nå ut genom sociala medier, men där är det ännu färre som klickar på annonserna. 1,11% på Facebook, 0,22% på Instagram och 0,22% på Linkedin. Du kan också använda influencers, sökmotorannonsering, affiliate marketing, e-post, native marketing, content marketing och mycket annat.

Digital produkt

En bekant till mig är yogainstruktör. I många år har kunder besökt hennes yogastudio för att träna sin fysik, balans och smidighet.

För den som kan yoga går det naturligtvis lika bra att yoga hemma, utan en massa andra människor omkring sig. Men många gillar att yoga tillsammans och få hjälp att göra rätt.

Det är en väldigt analog verksamhet.

Men när den Corona drabbade världen och tvingade oss till social distansering slutade kunderna att komma till yogastudion.

Istället för att stänga verksamheten började min vän erbjuda yoga i digitala grupper. Man anmälde sig som vanligt och deltog via en videokonferens-app.

Plötsligt fanns det inga begränsningar i varken tid eller rum. Fler kunde fler delta i en yogasession och kunderna behövde inte passa tider - de kunde ju delta i en redan inspelad session.

Hur kan du digitalisera din produkt?

Digitalt pris

Priset sjunker snabbt på allt som är digitalt.

Om du inte behöver någon dyr butikslokal och en massa säljare så kan du sänka priset på dina produkter.

Eftersom leverantörskedjorna är så snabba idag så behöver du kanske inte ens ha produkter i lager. Eller så säljer du helt digitala produkter, vilket på sin höjd kräver några hårddiskar och en internetuppkoppling.

Det här ser vi i så gott som alla branscher idag.

Frågan är om du kan konkurrera om du inte digitaliserar din produkt.

Ett exempel på digital marknadsföring

Amerikanska företaget River Pools And Spas är ett fint exempel på hur du kan digitalisera din marknadsföring.

I blodbadet efter Lehman Brothers-kraschen 2008 gick det dåligt för Marcus Sheridans företag River Pools And Spas. Efterfrågan på pooler dök och Sheridan tvingades säga upp personal. Utan annonsbudget eller säljare så fortsatte försäljningen att sjunka.

Veckor från konkurs

Med bara veckor till konkurs insåg Sheridan att han var tvungen att prova något nytt. Så han började digitalisera sin marknadsföring.

Skrev lista med vanliga frågor

Han skrev en lista över alla frågor om pooler som kunder brukade ställa. Vad kostar de, vad påverkar priset, hur fungerar reningsanläggningen, vilken typ av pool är bäst för den ena eller andra miljön. 

Sedan jobbade han natt och dag med att skriva långa djuplodande blogginlägg som svarade på kundernas frågor. 

Säljpitcherna skippade han helt. 

Hjälpte kunderna förstå

Sheridan koncentrerade sig på att hjälpa kunderna förstå hur produkten fungerar och vad skillnaden är mellan olika produkter. En vanlig form av content marketing, eller innehållsmarknadsföring.

Trafiken till företagets webbplats vände uppåt. 

Alla som googlade om pooler hamnade på River Pools webbplats. Där fick de svar på sina frågor, och kunde på egen hand förstå vilken pool de skulle köpa. Av en händelse så hade River Pools oftast en pool som passade varje behov.

Idag har företaget mer trafik än något annat poolföretag i världen.

Varför fungerade det?

Sheridan förstod hur Google väljer vilka webbsidor som ska presenteras i ett sökresultat.

Googles vill presentera så relevanta sökresultat som möjligt. Om du söker på “bästa glasfiberpool under mark” så letar Google fram alla webbsidor som innehåller de orden. För att avgöra vilken sida som ska hamna överst så jämför sökmotorn innehållet på alla sidor. 

Google tittar på:

När Googles algoritm utvärderar hur relevant en webbsida är för en sökfråga så tittar den massor av faktorer. Här är några av de viktigaste.

  • Hur långt och utförligt innehållet är på sidan. Mängden information? Snittlängden för en webbsida som rankar som nummer ett i Google har 1.449 ord. Längre är bättre.

  • Hur många begrepp och ord som är relaterade till glasfiberpoler som sidan förklarar. Hur heltäckande är informationen?

  • Hur många andra webbplatser som länkar till sidan. Hur många tycker att denna webbsida är intressant?

  • Hur länge en besökare stannar på sidan. Hur intressant är innehållet?

Den webbsida som får mest “poäng” hamnar överst, näst mest blir tvåa, och så vidare.

Sheridan fyllde helt enkelt på med värdefull information om allt som har med poler att göra. 

Eftersom många tyckte det var intressant så stannade de länge och länkade till hans sidor. Det gjorde att hans webbsidor hamnade överst i Googles sökträffar.

Vad är digital marknadsföring?

Om vi bara googlade så skulle digital marknadsföring vara en tävling om vem som har det bästa svaret på varje fråga.

Men eftersom vi också använder sociala medier, lyssnar på poddar, kollar Youtube och mycket annat, så är sanningen att det finns en stor mängd olika taktiker och verktyg att använda.

Olika digitala marknadsföringstaktiker

Inom den digitala marknadsföringen finns det en stor mängd olika taktiker att använda.

Här är de vanligaste:

E-postmarknadsföring

Enligt Svenskarna och Internet så epostar 97% av alla svenskar. E-postmarknadsföring är en av de marknadsföringskanaler som ger bäst return och investment, eftersom det är så gott som gratis. Du formulerar brev som du skickar till mottagare som valt att prenumerera. Det är viktigt att du inte lägger till folk på din mottagarlista utan att de själva godkänt det. Om du gör det så kommer många avprenumerera och kanske spammärka dig, vilket gör att du kommer hamna i skräpposten för en lång tid framöver.

Med hjälp av verktyg som Mailchimp, Campaignmonitor och Activecampaign så kan du automatisera sekvenser av mail som skickas ut antingen vid en viss tidpunkt, eller som ett resultat av en interaktion med ett tidigare mail eller en knapp eller länk på din webbplats.

Content Marketing

Content marketing ökar din varumärkeskännedom, förbättra sökmotoroptimering och driver försäljning genom att skapa intressant och inspirerande innehåll på sin webbsida. Ungefär som Marcus Sheridan gjorde ovan. Sedan sprider du innehållet i sociala medier, med e-post, podcasts eller annat medieinnehåll.

Innehållet du publicerar fungerar som en magnet som suger trafik från sökningar i google.

Mätningar visar att content marketing genererar 3 gånger fler leads än traditionell marknadsföring online, trots att det bara kostar två tredjedelar så mycket.

Social media marketing

Annonsering och spridning av innehåll i sociala medier. Sociala medier vet så gott som allt om dig, vilka intressen du har, var du rör dig, vilka du känner och vilka frågor som engagerar dig. Därför kan exempelvis Facebook hjälpa dig hitta nya kunder som liknar dina befintliga. Genom att installera en “facebookpixel” på din webbsida så kan facebook identifiera vilka dina befintliga kunder är, sedan kan deras algoritm leta upp personer med liknande intressen och världsbild, och hjälpa dig annonsera eller nå ut till dem.

Video marketing

Vill du förklara något eller förmedla känslor så är video överlägset. Kunden kan se med egna ögon hur något används. Vi letar efter mycket instruktionsvideor och recensioner på Youtube. 87% av svenskarna använder youtube, vilket är ungefär lika mycket som tittar på Netflix och andra playtjänster tillsammans. Därför är video via exempelvis Youtube en bra kanal att marknadsföra dig i. Och du behöver inte ha en blankpolerad dyr produktion, eftersom folk gillar autentiska berättelser.

Podcast marketing

Hälften av alla svenskar lyssnar på podcasts. Det finns tusentals podcasts där experter inom olika områden ger tips och råd om hur du ska sälja, snickra, cykla mountainbike och allt mellan himmel och jord.

Genom att dela med sig av sin kunskap i en podcast så lockar man till sig folk med det intresset och över tid bygger du förtroende och varumärke.

Webinar marketing

Antalet webinarier har ökat dramatiskt under Coronapandemin. Folk har behov av utbildningar och att nätverka. Att dela med sig av sin kunskap via webinarier har ungefär samma effekt som podcasts, men det finns en högre grad av interaktivitet, där deltagare kan ställa frågor och man kan diskutera ämnen i ett större forum.

Affiliate marketing

Har du sett en video där en person testar eller recenserar en ny kamera som just släppts och i slutet berättar var du kan köpa prylen? Det är Affiliate marketing. Om någon klickar på länken och köper kameran så får testaren en provision.

Sökmotormarknadsföring

Längst upp i varje sökresultat som presenteras i Google så hittar du annonser. För att hamna där måste du vinna en auktion för ett sökord, säg “cykel”. Så när någon googlar på “cykel” så genomför Google en blixtsnabb auktion för att se vilka företag som vill betala hur mycket för att få sin annons visad.

Populära sökfraser som “köpa mobiltelefon” kan bli absurt dyra. Men om du har lite udda produkter så behöver det inte kosta så mycket. Fördelen är att din annons är relevant för den som gör sökningen. Nackdelen är att bara 15% klickar på annonsen, och hälften av dem gör det av misstag, eftersom annonsen är förvillande lik en vanlig sökträff.

Pay per click advertising

I princip är detta hederlig gammal analog annonsering i digital tappning. Det är annonser på nyhetssajter och andra webbplatser. Annonsören betalar per klick och per exponering. Ofta ganska dyrt och inte alls säkert att din annons är relevant för personen som besöker sida.

Så fort du slutar betala så slutar du synas.

Remarketing

Har du känt dig förföljd av en viss annons någon gång? Du kanske googlat på “ryggsäck 50 liter” för några dagar sedan och nu dyker det upp ryggsäcksannonser i facebook, instagram, på aftonbladet och alla andra annonssidor du besöker.

Det är Remarketing.

När du sökte efter ryggsäck så sparades en cookie i din dator som andra webbsidor kan läsa. Då kan de se att du letar efter en ryggsäck och blixtsnabbt väljer webbsidans algoritmer att visa ryggsäcksannonser.

Det här är mer relevant än Pay per click, men det är tveksamt ur integritetssynpunkt. Chansen är också ganska stor att du redan har köpt ryggsäcken och att det börjar bli lite tradigt att bombas med sådan reklam.

Så kan du digitalisera din marknadsföring

Här är ett grundupplägg som funkar som utgångspunkt för de flesta verksamheter som vill digitalisera sin marknadsföring. Per definition är det ett iterativt arbete. Du provar en sak, utvärderar, justerar och försöker igen.

Det är omöjligt att veta på förhand exakt vad som kommer att fungera, eftersom du inte vet vad konkurrenterna gör, hur trenderna svänger eller vilka saker som händer i övrigt på marknaden.

Därför är det klokt att inte detaljstyra exakt vad du ska göra redan från början.

Det är bättre att sätta en generell strategi och arbetsmodell, som du sedan kan skruva på och optimera längs vägen i takt med att du lär dig mer om kundernas behov.

Så om vi sätter ihop allt det här till en modell för digital marknadsföring så kan det se ut ungefär så här:

  1. Analyserar målgruppen, konkurrenter och sökmönster för strategiska nyckelord. Använd Ubersuggest och Answer The Public för analysen.

  2. Skapa ett content mission. Ett content mission är ditt “recept” på vad du ska göra för innehåll. Det bör utgå ifrån dina kunders behov och intressen.

  3. Skapa en webb(shop) med optimerade produktsidor och en blogg.

  4. Installera spårningskod för Google Analytics, Google Search Console och Hotjar. Detta kommer hjälpa dig utvärdera hur bra dina sidor fungerar, vilka sökord du upptäcks genom och hur kunderna interagerar med din webb. Titta särskilt på var trafiken kommer ifrån och hur länge de stannar på din sida, och ifall de klickar på länken eller knappen som du vill att de ska klicka på.

  5. Utifrån analysen plockar du fram rubriker för ett tiotal artiklar och videor som kan hjälpa dina kunder att förstå produkterna, hur de används, vilka problem de löser, case med mera. Tänk att du ska hjälpa kunden förstå och gilla dig, ditt företag och dina produkter. För att du ska hamna högt i sökresultaten behöver de vara långa och uttömande och helst berättas med hjälp av storytelling.
    När vi skriver en stor artikel på Kontento som vi vill ska hamna överst i sökträffarna så börjar vi med att analysera de tio högst rankade webbsidorna för ett viss sökord. Vi kollar hur många ord de har, vilka nyckelord och fraser som förklaras på sidorna och vilka exempel som används för att förklara begrepp. Sedan skriver vi en artikel som är längre och har mer hjälpsamt innehåll än alla de andra artiklarna. Ofta, men inte alltid, gör det att artikeln vi skriver hamnar i de tre översta sökresultaten.

  6. Prioriteringsordna artikelidéerna och skapa en redaktionskalender för när varje artikel ska produceras och publiceras.

  7. Publicera en stor artikel eller video i bloggen varje månad. Det här är den viktigaste delen, eftersom artiklarna är det som kommer göra att folk hittar dig i Google, och för att du ska använda delar av artiklarna för att kommunicera i andra kanaler. Artiklarna är brödet i smörgåsen och nätet som du fångar dina kunder i.

  8. Bryt loss små bitar ur månadens artikel och sprid i sociala medier. I instagram gör du en visuell upplevelse, på Facebook kan du göra något som manar till diskussion och på Linkedin kan du fokusera på att sprida kunskap. Länka till hela berättelsen på din webb. Detta driver trafik till din webb och dina produkter.

  9. Skapa konto på Mailchimp eller Campaignmonitor. Där kan du skapa automatiserade e-postutskick, som kunderna kan anmäla sig till via din webb. Varje månad (eller oftare) skickar du ut ett mail med exklusivt innehåll, som berättar historier som är intressanta för din målgrupp. Om du säljer en friluftsprodukt kan det vara tips på vandringsleder eller annat som kan inspirera dina kunder. Målet är att de ska längta tills nästa brev kommer. Effektmålet är att de ska besöka din webb och köpa dina produkter.

  10. Skapa automatiserade utskick till nya prenumeranter. Börja med tre utskick som 1. välkomnar nya prenumeranter. 2. Bjuder dem på några intressanta stories och 3. ett eller två kundcase med personer som berättar hur de använder era produkter, med länkar till de produkterna i webbshoppen. Utvärdera hur många som öppnar, vilka uppmaningar till handling som fungerar och förbättra till nästa gång.

  11. Mät effekten, utvärdera, justera och repetera.

Verktyg som är bra att ha när du ska digitalisera din marknadsföring

Google analytics - här kan du se all statistik om trafiken på din webbsida. Du kan se var den kommer ifrån (sökningar i Google, klickade länkar i Facebook, Linkedin, geografi). Vilka sidor folk besöker och vilka knappar och länkar de klickar på och mycket mera.

Google Search Console - Håller koll på hur många som hittar din sida i sökningar i Google, hur många som klickade, vilken placering du har i sökresultaten för en viss sökfras, med mera.

Ubersuggest - Låter dig göra nyckelordsanalyser, konkurrentanalyser, analysera hur snabb och optimerad din webb är och om det är några tekniska fel på den som sänker upplevelsen.

Answer the public - Skriv in ett sökord som ”cykel” och se alla frågor som folk har googlat där ”cykel” ingår.

Hotjar - Genererar en heatmap över hur besökare på din sida rör sin muspekare och hur långt ner de scrollar. 

Screaming frog - Analyserar alla länkar, bilder, sidor, rubriker, texter på din sida. Du kan snabbt hitta brutna länkar, eller sidor som saknar metabeskrivningar eller huvudrubriker (H1:or) eller titeltaggar. Gör att du kan sökmotoroptimera ditt innehåll.

Buffer - Med Buffer kan du schemalägga och publicera innehåll i flera sociala medier samtidigt. Spar tid.

Wordpress - Plattform där du kan bygga webbplatser och webbshoppar. Opensource, vilket innebär att systemet är öppet för vem som helst att skapa funktioner och plug-in. Är du ovan så är Wordpress ett ganska krångligt system, och om du anlitar en webbyrå för att bygga så kan du bli beroende av byrån för att göra uppdateringar, eftersom det inte är så enkelt.

Squarespace - Plattform för att bygga webbplatser och webbshoppar, som är enkelt nog för de flesta att hantera. Webbhotell ingår och plattformen har färdiga mallar som faktiskt är snygga. Innehållet på din webbsida redigeras enkelt ”direkt på sidan”, och eftersom du klarar det mesta själv behöver du inte bli lika beroende av en byrå som du blir med Wordpress. Squarespace har också inbyggda verktyg för att automatisera mailutskick och hantera prenumeranter och för att publicera inlägg i sociala medier. Plattformen har också ett inbyggt analysverktyg som hjälper dig hålla koll på hur mycket trafik du har och vilka sidor de besöker. Som ett Google Analytics Light.

Yoast - plugin till Wordpress som låter dig sökmotoroptimera innehållet på varje sida. Du skriver in vilket sökord du vill optimera sidan för, sedan får du rekommendationer för hur du ska skriva.

Andra bra tips för digital marknadsföring

Hur du skriver rubriker för webben

Vill du har hjälp att digitalisera din marknadsföring?

Skicka ett mail till Robert Rundberget eller ring mig på 0706-65 74 25 så bokar vi en kostnadsfri konsultation. Eller gå in på våra tjänster för att se vad vi kan hjälpa dig med.


Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


See this gallery in the original post