Ny studie: Engagemanget för företagssidor minskar dramatiskt på Facebook

skalle.jpg

– Här är guiden till vad som fortfarande fungerar

Om du fortfarande tror att du kan sköta all din marknadsföring gratis genom sociala medier så är jag rädd att du kommer bli besviken. En ny studie som analyserar 43 miljoner företags-poster visar att engagemanget för det som företag publicerar på Facebook minskade med 65% de senaste 18 månaderna. Vi bryr oss helt enkelt mindre om företag.

Vi har haft några sköna år nu.

Det har varit relativt enkelt att använda sociala medier för att sprida nyheter om våra produkter och tjänster, och det har inte kostat ett öre mer än den tid du lagt ner. Det är slut med det nu.

I januari berättade Mark Zuckerberg att Facebook ändrade sin algoritm för att framgent fokusera  användarnas nyhetsflöde på inlägg som skapar meningsfulla interaktioner mellan människor.

Mellan människor alltså, inte mellan företag och människor.

Effekter

Effekterna av detta är att de nyhetsuppdateringar som publiceras av företagssidor på Facebook visas mer sällan för dig när du kollar ditt nyhetsflöde. Istället får du se uppdateringar från dina vänner och släktingar, eftersom Facebook vet att du engagerar dig mer i sådant innehåll och drar  slutsatsen att du vill se mer sånt.

I en ny studie som publicerades förra veckan har Buffer och Buzzsumo analyserat 43 miljoner poster från de 20.000 ledande företagssidorna på Facebook mellan 1 januari 2017 och siste juni 2018.

Här är de viktigaste siffrorna:

  • Företagssidorna har ökat sitt antal publiceringar på facebook med 24%

  • Engagemanget för företagens poster har minskat med 65%

  • Poster med bilder genererar i snitt 3.453 interaktioner (ner med 64%)

  • Poster med video genererar i snitt 2.867 interaktioner (ner med 48%)

  • Poster med länkar genererar i snitt 763 interaktioner (ner med 71%)

  • De företag som publicerar fem poster per dygn genererar mest engagemang totalt, men de företag som publicerar färre poster per dygn får mer engagemang per post. Engagemanget per publicerad post avtar om du publicerar fler än fem per dygn.

Alla insamlade data från studien finns att läsa här:

Orsaker

1. Brus

Vi har ungefär lika många ögon nu som vi hade innan 1 januari 2017 och vi riktar dem mot Facebook ungefär lika länge per dag som vi gjorde då. Med 24% fler artiklar att fördela vår uppmärksamhet över är det inte konstigt om vårt totala engagemang för företagsposter minskar. Frågan är hur mycket mer det kan bli innan vi tröttnar helt och loggar ut för sista gången?

2. Ändrad algoritm

Facebook gör ständigt ändringar i sin algoritm för att förbättra upplevelsen för användaren. I början av året implementerade de den stora förändringen som jag nämnde ovan, vilket förmodligen haft en stor negativ inverkan på företagens synlighet och därmed minskat användarnas interaktioner.

3. Mer reklam

En större del av skärmytan utgörs av reklam eftersom Facebook säljer allt mer reklam.

Lösningar

1. Locka dina följare till dina egna kanaler

Facebook kommer fortsätta att ändra sin algoritm, och ingen vet hur det kommer påverka företagens möjligheter att kommunicera och interagera med sina följare. ​

En lösning är att locka med dem att följa dig genom kanaler som du kontrollerar, som exempelvis ett nyhetsbrev eller en blogg. Använd gärna sociala medier för att skapa en första kontakt, men sätt upp ett mål att så snabbt som möjligt emigrera dina följare till egna kanaler. Annars kan du förlora alla över en natt.

2. Diversifiera

Alla har sin personliga favorit bland sociala medier. Själv gillar jag mest Instagram och LinkedIn, medan andra gillar Twitter eller Pinterest, och så vidare. Vill du maximera antalet personer du når genom sociala medier så får du helt enkelt börja bygga en närvaro på fler plattformar.

3. Publicera bra content fem gånger om dagen

Kvalitet går bättre än kvantitet, det visar siffrorna tydligt. Men det som förvånar mig är att bilder genererar mer interaktioner än video.

Det senaste året har alla studier jag läst visat pratat om video som marknadsföringens heliga graal. Enligt siffror från Animoto är det fyra gånger fler som ser en video om en produkt än det är som läser en text.

Facebook själva sa för ungefär ett år sedan att deras användare är tre gånger mer benägna att dela en video än annat innehåll.

Men enligt den här nya studien så engageras människor mer av bilder än av videor.Jag vet faktiskt inte vad jag ska råda dig till här.

Min erfarenhet säger mig att det spelar mindre roll ifall det är en video eller en bild, det viktigaste är att du förmedlar en story som engagerar.

4. Köp annonsutrymme

Som annonsplattform är Facebook en av de allra bästa. Med en budget på bara några hundra kronor kan du välja ut en extremt avgränsad målgrupp som du vet är intresserade av dina produkter/tjänster.

Mitt tips är att publicera en post först för att se om den genererar bra engagemang av egen maskin. Sedan marknadsför du den under en period för några hundra kronor. Då har din post först skaffat sig lite "socialt bevis" dvs lite visningar, likes och delningar. Ju bättre sociala bevis din post har desto större räckvidd kommer den få när du marknadsför den.

Lycka till med din content marketing!

Ha en fin dag!

Relaterat inlägg:

4 sätt att marknadsföra dig gratis nu när sociala medier slutat fungera.Hur du får trafik till din webbsida när ingen vill länka till den.

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Att jobba hemifrån med tonåringar är som att driva ett B&B

Nästa
Nästa

3 storytellingtips som gör att folk verkligen läser dina texter