Rädda klimatet med tutorials

skogen.jpg

Igår kom FN ut med en ny alarmerande klimatrapport, som slår fast att vi måste börja sänka våra koldioxidutsläpp inom tio år annars… Ja vadå?

Tanken att larma och skrämma oss till handling är god, men tyvärr kommer det nog inte påverka folks beteenden så värst mycket, av olika anledningar. Jag hoppas verkligen jag har fel, för jag gillar världen och vill gärna ha den kvar.

Tips till klimatkommunikatörer

För att lyckas tror jag att alla som jobbar med klimatkommunikation behöver tänka mer som marknadsförare och ”sälja in” ett önskvärt beteende med väl genomarbetat content som hjälper folk att agera rätt. Och just nu har ni ett gyllene tillfälle, tack vare att FN satt ämnet på agendan igen.

Här är mina tips till dig som jobbar med klimatkommunikation.

Vad är problemet

Problemet med den nya klimatrapporten är att det är fel sorts kommunikation som inte involverar oss.

Det pratas i ganska diffusa termer om smältande isar vid polerna, döende korallrev och minskade skördar i Kina. Konsekvenserna är inte tillräckligt ”nära” oss svenskar, varken mentalt eller geografiskt. Vi känner inte en särskilt hög grad av involvering i korallreven på andra sidan jorden, trots att vi intellektuellt förstår hur illa det är om de skulle försvinna. 

Eller gör vi det?

Ett mer personligt VARFÖR

För att träffa mig personligen borde problembeskrivningen snarare handla om hur just mitt bostadsområde här i Karlstad kommer läggas under vatten och att vi kommer tvingas flytta hemifrån och förlora miljontals kronor på kuppen.

Snart!

Här kan klimatkommunikatörer med lite kreativitet hitta och beskriva tusentals problem som utgår ifrån vilka vi är och vilka roller vi har.

  • Vad kommer vi som är privatpersoner, företagare, anställda, föräldrar, barn, husägare, idrottare, att förlora? 

  • Hur kommer vi som är intresserade av cykling, utförsåkning, camping, bilsport, it och allt möjligt att drabbas av en klimatkatastrof?

Ge oss något viktigt att kämpa för. Något som ligger oss varmt om hjärtat och som tvingar oss att agera.

En hel del "nära" argument finns kanske att hämta i professor Jem Bendells artikel "Deep Adaptation, A Map For Navigating Climate Tradgedy", som nämns i den här artikeln av SVT.

Tydligare och fler HUR och VAD

96 procent av svenskarna är beredda att förändra sitt liv för att leva mer miljövänligt.

Problemet är att de vet inte HUR de ska göra. 

Med hjälp av guider, tutorials och content som är enkelt nog för alla att följa kan klimatkommunikationen ge konkreta tips och vägleda oss till rätt beteende.

Ge oss de fem bästa tipsen för att äta, resa, klä oss, bo och handla klimatvänligt.

Koppla gärna ihop tipsen med konkreta fakta som berättar hur mycket koldioxid varje insats sparar, så blir det ännu mer konkret. Och varför inte använda gamification för att skapa fler ”klimat-spel” med leaderboards där du kan logga hur mycket koldioxidutsläpp du sparat, idag, i veckan och i år, så kan vi tävla mot våra grannar, vänner och släktingar.

Krävs uppoffringar

Det är dags att satsa på det här fullt ut nu, och prova nya grepp och experimentera sig fram till vad som funkar.

Och alla måste inse att vi kommer få göra stora personliga uppoffringar för att kunna undvika en riktig jädra dunderkatastrof.

I grund och botten handlar det om att drastiskt minska vår konsumtion, återvinna mer, välja kvalitetsprodukter av naturmaterial och aldrig, aldrig slänga någonting.

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Vad glassbilen kan lära oss om marknadsföring

Nästa
Nästa

Därför ska du skippa reklampitchen om du vill lyckas på linkedin