Studie av 284 värmländska B2B-företags webbar – vilket innehåll ger mest trafik?
Hur kommer det sig att vissa webbar får tusentals nya besökare varje månad, medan andra knappt har någon trafik alls?
Vi analyserade innehållet och trafiken på 284 värmländska B2B-företags webbplatser för att förstå vilken typ av innehåll som ger mest organiskt trafik.
Studien visar tydliga samband mellan vilken sorts innehåll en webbsida har och hur mycket organisk trafik den attraherar. (Vad är organisk trafik och varför är det intressant att mäta?)
Vi analyserade:
Hur mycket organisk trafik varje webbplats har per månad.
Hur många företag som har en blogg, och hur det påverkar deras organiska trafik.
Vilken typ av innehåll som genererar mest organisk trafik och synlighet online.
Hur många företag som har en webbshop, och hur det påverkar organisk trafik.
Hur mycket innehåll som finns på en webbplats och hur det påverkar mängden organisk trafik.
Här är våra viktigaste insikter:
Webbar som har en blogg får i genomsnitt 463% mer organisk trafik än webbar utan blogg.
Skillnaden mellan olika typer av blogginlägg är milsvid. Nyheter om det egna företaget ger ingen mer trafik än ett genomsnittligt blogginlägg, medan kunskapsartiklar som exempelvis affärscase ger flera hundra procent mer trafik än genomsnittliga bloggar.
Webbplatser som har mer innehåll än medianwebben får 446% mer organisk trafik än de som har mindre innehåll än medianwebben.
Mängden trafik skiljer sig en hel del mellan olika branscher.
19 webbar har noll organiska besök och 73 webbar har färre än 10 besök per månad.
Varför är det intressant?
Organisk trafik ger synlighet och affärer
En webbs förmåga att generera nya affärer hänger på två saker:
att innehållet på webbsidan genererar organisk trafik, dvs att folk kan hitta den i sökningar på google.
att innehållet på webbsidan så effektivt som möjligt konverterar besökare till kunder.
Vad är organisk trafik?
För att en webbplats ska vara en effektiv marknadsförare och säljare måste folk kunna hitta den. En webbplats får organisk trafik när någon googlar efter information och klickar på ett söksvar som länkar till den webbplatsen.
Organisk trafik är därför ett bra mått på hur sökoptimerat ditt innehåll är, och ungefär hur många som hittar dig för första gången via Google och andra sökmotorer.
Har du mycket organisk trafik så är det många som hittar dig.
Därför är det intressant att analysera vilken sorts innehåll som ger mest organisk trafik.
Läs mer om olika sorters trafik och hur de påverkar din webbsidas affärspotential här…
Metod och urval
Vi besökte Handelskammaren Värmlands sida över medlemsföretag. Handelskammaren har medlemmar i alla branscher, så spridningen över olika industrier är god.
Företag som har färre än 2 och fler än 50 anställda filtrerades bort, vilket gav en lista med 635 företag. Företag som inte har säte i Värmland, och de som inte är utpräglade business-to-business-företag filtrerades också bort. Kvar blev 284 värmländska B2B-företag med 2-50 anställda.
Konsumentföretagen plockades bort eftersom de webbplatserna ofta har mer organisk trafik än B2B-företag, vilket skulle snedvridit resultatet. Vi valde företag med 2-50 anställda för att den gruppen utgör en stor del av alla svenska (och värmländska) företag.
Vad och hur mätte vi?
Under februari och mars 2021 mätte vi den organiska trafiken till var och en av de 284 webbsidorna med hjälp av ubersuggest.io, som hämtar statistik ifrån Google. Vissa använder andra sökmotorer som exempelvis Duck Duck Go Go och Bing, men den trafiken är liten i jämförelse med Google och därför har vi inte mätt den.
Vi tittade på varje webbplats och noterade:
Hur mycket organisk trafik den hade per månad.
Hur många sökord Google hade för en webbplats (Sökord = ord och fraser som sidan rankar för i googlesökningar).
Om det fanns en blogg och i så fall vilken karaktär det var på bloggens innehåll.
Vilket CMS (Content Management System, ex Wordpress) som används.
Om det fanns en webbshop.
Vi tittade också om det fanns länkar till profilsidor i sociala medier, men fann inget samband med den organiska trafiken.
Vi kategoriserade innehållet på varje blogg
Vad är en blogg?
Bloggar, eller “webloggs” dök upp under mitten av 1990-talet som en slags dagbok online. Folk berättade om sina liv och skrev reflektioner om allt möjligt, men oftast var det folk med ett specialintresse som berättade personligt om ett specifikt ämne.
Snart började även företag blogga eftersom det var ett enkelt sätt att nå ut till nya kunder och fånga deras uppmärksamhet. Blogginlägg har ofta en resonerande eller undervisande ton, och därför hamnar de ofta högt i sökresultaten på Google, vilket leder till upptäckt och kanske affärer.
Hur definierar vi blogg?
I vår studie har vi räknat alla webbsidor som regelbundet publicerar uppdateringar och artiklar som en blogg. Vissa innehåller bara nyheter om företaget medan andra publicerar hjälpsamma artiklar eller affärscase som visar exempel på hur deras produkter hjälper kunder att lösa problem eller effektivisera något.
Resultat
Skillnaden i trafik till olika webbar är stor. 19 webbplatser i studien har noll organiska besök per månad, medan 15 webbar har fler än 1000 besök per månad. Hela 73 webbar har färre än 10 organiska besök per månad.
Beror på företagsstorlek
Mängden organiska besök till en webb hänger också ihop med hur många anställda företaget har.
Stor skillnad mellan branscher
Det skiljer också tydligt mellan företag i olika branscher.
Bolag inom IT- och handel har mer trafik än företag i andra branscher. Det kan bero på att IT-företagen sedan länge förstått vilken typ av innehåll som ger mer organisk trafik, men det kan också bero på att fler människor googlar efter den typ av information som IT-företagen arbetar med och publicerar.
Bloggar är trafikmagneter
Om Internet var en stad så är bloggar skyskrapor som syns lång väg.
Bara 112 företag i studien har en blogg, men de webbar som har en blogg attraherar i snitt 463% mer organisk trafik än webbar utan blogg.
En anmärkningsvärd skillnad som fick oss att undra om det spelar någon roll vilken typ av innehåll som publiceras i en blogg. Därför granskade vi bloggarnas innehåll och delade in dem i två kategorier:
Nyheter = rena nyheter om det egna företaget – exempelvis att man fått en ny kund eller anställt en person.
Kunskap = affärscase, guider och tips om hur man gör något eller löser ett problem, eller förklaringar om hur något fungerar.
Skillnad i organisk trafik mellan olika typer av innehåll
Vi jämförde hur mycket organiskt trafik varje kategori av bloggar fick.
Det visade sig att webbplatser som har en blogg med enbart nyheter om det egna företaget ger nästan exakt lika lite trafik som en genomsnittlig webbplats.
De stora vinnarna är webbar som har kunskapsinnehåll. De webbarna ger 588% mer trafik än webbar utan blogg, och 238% mer trafik än bloggar med enbart nyheter.
En amerikansk studie från januari 2021 som analyserar 502 B2B-företag kom fram till att bloggar med kunskapmaterial har 58% mer organisk trafik än bloggar med enbart nyheter.
Webbshoppar ger mer trafik
Webbshoppar ger mer organisk trafik än en genomsnittlig webbplats och blogg.
De webbar som ger allra mest trafik i vår studie har både shop och blogg med kunskapsinnehåll.
Mer innehåll ger mer trafik
Det finns ett tydligt samband mellan mängden innehåll en webbplats har och hur mycket organisk trafik den attraherar.
För att mäta hur mycket innehåll som finns på varje webbplats har vi räknat antal url:er (webbadresser). Det är ett lite trubbigt mått, eftersom en url kan vara en webbsida, bild, pdf, kategorisida i en blogg, produktsida, kundkorg och mycket annat.
Hur många url:er som finns på en webbplats berättar alltså inte hur mycket text, bilder och videor det finns på en webb, utan bara hur många sidor, bilder och dokument som finns på webbplatsen.
Statistiken visar dock att fler url:er ger mer trafik.
Genomsnittswebben har 1057 url:er. Siffran är väldigt hög eftersom några av webbshopparna i studien har extremt mycket innehåll. Medianvärdet på 168 url:er återspeglar bättre antalet url:er som finns på en normal webb.
Webbplatser som har mer innehåll än medianwebben får 446% mer organisk trafik än de som har mindre innehåll än medianwebben.
Slutsats
De flesta B2B-webbar innehåller ingen blogg med vare sig nyheter eller kunskapsmaterial. De webbarna får betydligt mindre organisk trafik än webbar som har en blogg med kunskapsmaterial.
Vill du öka din synlighet online så är det en god idé att regelbundet blogga artiklar som förmedlar kunskap och berättar hur kunder använder era produkter eller tjänster.
Hur tolkar du statistiken?
Jag vill gärna veta vilken din främsta slutsats är av siffrorna i den här studien? Är du överraskad eller var det som du trodde?
Lämna gärna en kommentar nedanför!
Om författaren
Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.
Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.