Tänk om din marknadsföring var en lösning istället för ett problem

blackboard.jpg

Vi företagare måste förstå att de allra flesta människor i grunden är helt ointresserade av reklam. Först då kommer vi kunna marknadsföra oss med framgång.

Men varför marknadsför vi oss över huvud taget?

Jo, i väldigt många år så har det gått till ungefär så här:

  • De flesta av oss vill hjälpa till.

  • För att få hjälpa till måste folk hitta oss.

  • För att folk ska kunna hitta oss måste vi berätta att vi finns och vad vi kan hjälpa till med.

Men…

… många företag är så ivriga att bli top of mind att de hela tiden bombarderar marknaden med sitt budskap via gamla och nya medier.

För kanske…

… kanske är det just idag som kunden bestämmer sig för att köpa, och då gäller det att kunden tänker på just mig.

”Är vi framme snart?”

Amerikanska marknadsföringsgurun, Joe Pulizzi skriver i sin senaste bok att ”företagen är som ungen i baksätet som var femte minut frågar ”är vi framme snart?”.

Men eftersom den mesta marknadsföringen inte ger dem någon konkret nytta så är de flesta människor helt ointresserade av våra budskap.

Kanske är det därför som facebook-användandet ökar med 180% när det blir reklam i populära TV-program som exempelvis Let’s Dance.

Men…

… tänk om din marknadsföring var en lösning istället för ett problem.

Tänk om dina kunder längtade efter din nästa marknadsföringsinsats, eftersom den alltid ger någon form av nytta eller kunskap.

Hur mycket top-of-mind skulle du bli hos dina potentiella kunder då?

Hur positivt laddad skulle kundernas bild av dig vara?

Ett annat sätt att marknadsföra dig

Om vi istället för det gamla vanliga viset gör så här:

  • De flesta av oss vill hjälpa till.

  • För att få hjälpa till måste folk hitta oss.

  • För att folk ska hitta oss sprider vi kunskap och nytta som folk VILL ha.

Kommunicera på mottagarens villkor

Effekten av detta är att folk kommer hitta oss lika lätt eller lättare än om vi marknadsför oss på det gamla vanliga viset, eftersom vi ger nytta och kommunicerar på mottagarens villkor.

Prova vettja.

Det funkar redan grymt bra för hundratusentals företag som marknadsför sig med hjälp av content.

Skriv gärna en kommentar och berätta vilken nytta du vill att marknadsföring ska ge dig.

Ha en fin dag!

Robert Rundberget

Chronically curious storyteller and content marketer from Sweden

https://www.kontento.se
Föregående
Föregående

Hjälp slumpen på traven

Nästa
Nästa

Vad företag kan lära sig av helt vanliga träd