Gör besökare till kunder med berättelser och content marketing - Kontento

View Original

Varför får du så lite trafik till din webb?

Härom dagen upptäckte jag något intressant när jag analyserade två B2B-företags webbplatser.

Det ena företaget omsätter enligt allabolag.se 131 miljoner kr och har 24 anställda. Det har funnits i 60 år och har en modern och trevlig webb. Ändå är det bara fem personer i månaden som hittar företagets webbplats via Google.

Det andra företaget har 14 anställda och omsätter 29 miljoner. Men deras webbplats upptäcks av 1007 besökare i månaden och kurvan är uppåtgående. De syns alltså 200 gånger mer än det större bolaget.

Hur kan det vara sån skillnad? Vad är det konkret som gör att de båda webbarna har så olika stor trafik?

Och vad spelar det för roll? Det ska vi ta reda på nu.

Håll koll på Google Analytics

En rutin jag har varje morgon är att kolla trafiken till min webb. Jag vill förstå vad som påverkar kurvan och vad jag behöver göra för att den ska smyga uppåt. För mer trafik är bättre.

Varför är det viktigt med mycket trafik till din webbsida?

I teorin så är mer trafik = större räckvidd = fler leads = fler affärer = högre lönsamhet.

Med mycket trafik så når du ut till fler människor med ditt budskap och ditt erbjudande. Om Internet var en tidning så är en webb med liten trafik en radannons längst ner i hörnet på sidan 46, och en webb med mycket trafik är hela mittuppslaget.

Men det är viktigt att veta att det är skillnad på trafik och trafik.

Det är skillnad på trafik och trafik

Google Analytics delar in din trafik i fyra olika kategorier:

• Direkt trafik

• Organisk söktrafik

• Social trafik

• Hänvisningstrafik

Direkt trafik är när någon skriver in din webbadress direkt i browsern. De vet att de vill till dig och har förmodligen ett särskilt ärende.

Organisk trafik är när någon har sökt efter något i exempelvis Google och klickat på ett söksvar som tar dem till din webbplats.

Social trafik är när någon klickat på en länk i sociala medier och hänvisningstrafik är när någon klickat på en länk på en annan webbplats.

Den organiska trafiken är mest intressant

För egen del tycker jag det är mest intressant att titta på den organiska trafiken eftersom den visar hur många som upptäcker mig i Google - kanske för första gången. För varje person som hittat mig organiskt så är den ytterligare en person som blir medveten om min existens.

Direkt trafik är också intressant, men den är mer ett mått på hur många som redan känner till mig. Det finns rykten om att Google också använder direkt trafik för att avgöra hur välkänt ditt varumärke är i de breda massorna. Ryktet säger också att ju större varumärkeskännedom du har, desto bättre rankar du i de organiska sökresultaten.

Så hur gör du för att öka den organiska trafiken?

Ju högre upp du hamnar i sökträffarna på Google, desto mer organisk trafik får du. Och ju fler sidor du har som hamnar högt i sökträffarna, desto mer trafik får du. Så långt är det ganska enkelt att förstå.

Men hur gör du för att hamna högre upp i sökträffarna?

Mängden innehåll

Den viktigaste faktorn verkar vara hur mycket innehåll du har på en specifik sida och på hela din webbplats. Webbplatser som har en blogg som uppdateras regelbundet har exempelvis 434 procent fler sökmotorindexerade sidor än webbsidor utan blogg. De fångar mer organisk trafik än sidor utan blogg.

Kvalitet

Google håller koll på hur länge besökarna stannar på din webbplats. Om de stannar länge så drar sökmotorn slutsatsen att innehållet på din webb är intressant och håller hög kvalitet. Att ha bra videor på sin sida kan ge samma effekt, eftersom besökarna trycker på play och lutar sig tillbaks.

Struktur

En annan faktor är hur väl strukturerad din information är.

När en sökmotor indexerar (söker igenom) din webbplats så försöker den förstå vad varje sida handlar om. Den tittar på vilka ord som finns i rubriker, mellanrubriker och brödtext, men också på bildbeskrivningar och bilders så kallade alt-taggar. Den tittar också på hur många andra webbsidor som länkar till just din sida. För att sedan avgöra var i sökträffarna din sida ska hamna för en specifik sökfras så jämför den din sida med alla andra sidor som verkar handla om samma sak. Sedan rangordnar den sidorna och placerar den sidan överst som verkar svara bäst på den aktuella sökfrågan.

Läs hur du skriver rubriker för webben här…

Antal externa länkar

Antalet andra webbplatser som länkar till din webb (externa länkar) spelar också stor roll. Dels för din totala trafik, men också för hur mycket organisk trafik du får. Om du har många sidor länkar till din sida så drar Google slutsatsen att din sida är intressant för många. Om två sidor har samma information så kommer Google placera den sidan som har flest externa länkar över den med färre länkar i sökresultatet.

Domänauktoritet

Google använder sig av ett diffust begrepp som kallas domänauktoritet. Enligt de flesta bedömare påverkas din domänauktoritet av alla de andra faktorerna.

Uppdateringsfrekvens

Om du uppdaterar din webbsida ofta så kommer du klättra i sökresultaten, eftersom Google ser att du är mån om att hela tiden utveckla innehållet på din webb.

Vad betyder det i praktiken?

Vill du öka din organiska trafik kan du använda olika strategier. Men de tips som jag ser oftast bland Internets alla förståsigpåare och som jag själv har märkt fungerar är att:

  • Publicera regelbundet utförliga och detaljerade blogginlägg om sådant som din målgrupp tycker är intressant. Bli en källa till information, inspiration och kunskap.

  • Publicera många intressanta filmer som visar hur man gör något eller förmedlar kunskap.

  • Gör en noggrann sökordsanalys för att ta reda på vad folk letar efter när de söker i Google. Om du ser att det gjorts 1000 sökningar på ”handskar för 30 minusgrader”, men bara 100 sökningar på ”vantar för 30 minusgrader”, så är det bättre att använda synonymen ”handskar” i stället för ”vantar” i rubriker, mellanrubriker och brödtext.

Det som har haft störst effekt på min egen trafik är utan tvekan att skriva blogginlägg som det här. Inlägg som förklarar något eller

Så hur var det med de båda företagen i början av artikeln?

Till att börja med tar den här analysen inte hänsyn till hur stort intresset är för de här båda företagens respektive produkter och tjänster. Att jämföra ”mobiltelefoner” med något så nischat som ”refill för WC-doft” skulle exempelvis inte vara rättvist.

Men:

  • Sökvolymen per månad för företagens viktigaste produkter är relativt lika.

  • Båda är B2B-företag som erbjuder väldigt nischade produkter inom två olika marknader.

Så egentligen ser jag ingen orsak till att det lilla bolaget skulle ha mer intressanta produkter i det stora hela.

De stora skillnaderna ligger i vilket innehåll som finns på deras respektive webbar.

Vi börjar med att titta på ren statistik:

Lilla företaget

Omsätter: 29 mkr
Vinst: 12,8 mkr
Organisk trafik/mån: 1007
Indexerade webbsidor: 186
Organiska sökord: 1075
Domänauktoritet: 25
Externa länkar: 2585
Har blogg: Ja

Stora företaget

Omsätter: 131 mkr
Vinst: 11,2 mkr
Organisk trafik/mån: 5
Indexerade webbsidor: 44
Organiska sökord: 47
Domänauktoritet: 14
Externa länkar: 110
Har blogg: Nej

Andra skillnader

En blogg

Den stora skillnaden mellan företagen är att det lilla företaget har en blogg med kundcase, guider och företagsnyheter som uppdateras 1-2 gånger i månaden. Det gör att det lilla företaget har:

  • 4,2 gånger fler sidor

  • 22 gånger fler organiska sökord

  • 23,5 gånger fler externa länkar och

  • 201 gånger mer organisk trafik.

Det stora företaget har visserligen nyheter på sin webbplats, men alla nyheter är publicerade efter varandra på en och samma sida. Det gör att den sidan handlar om många olika saker, vilket förvirrar Google. En nyhet ska alltså helst bo på en egen sida i exempelvis en blogg.

Bättre struktur

En annan konkret skillnad är att det lilla företaget har aningen bättre struktur på sitt innehåll. Alla utom två sidor har bra formulerade titlar, en huvudrubrik som är lagom lång (strax under 70 tecken), flera underrubriker och korrekta bildbeskrivningar för nästan alla bilder.

Mer textinnehåll

Det stora företaget har i genomsnitt lite kortare titlar med färre nyckelord i. De har också i snitt mindre text på sina sidor än det lilla företaget har, vilket förklarar varför de har så mycket färre organiska sökord.


Har du fler tips på hur man kan öka sin organiska trafik?

Skriv en kommentar längst ner på sidan.


Om författaren

Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.

Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.


See this gallery in the original post