Hamna överst i Google med content-kluster
Att hamna överst i Googles sökträffar är svårt men oerhört värdefullt. Idag är konkurrensen om förstaplatsen så stor att det ofta krävs ett content-kluster för att lyckas. Men vad är ett content-kluster, och hur bygger man det? Läs vidare.
33% klickar på översta sökträffen
I alla branscher finns företag som insett hur mycket affärer som kan genereras genom att vara den som är lättast att hitta. Ungefär 33% av alla som googlar ett ämne klickar på den översta sökträffen. 15% klickar på sökträff nummer 2 och 10 på den tredje träffen. Resten får slåss om smulorna.
Att ligga överst ger nya kunder
Att ligga överst innebär att nya potentiella kunder kommer upptäcka dig hela tiden, vilket innebär att din webbplats hjälper till att expandera dina affärsmöjligheter. Men eftersom så många företag krigar om den där förstaplatsen så räcker det inte med att anlita en SEO-expert.
Krävs både bred och djup kunskap
Du behöver fylla din webb med svar på de viktigaste frågorna som dina kunder har. Och för att Google ska tycka att du förtjänar att hamna överst behöver du publicera både bred och djup kunskap . Sökmotorns mission är (förutom världsherravälde) att leverera det bästa svaret på din sökfråga. Det betyder att du måste publicera bättre och mer välstrukturerad information än dina konkurrenter.
Ett uttömmande blogginlägg räcker inte längre
Får något år sedan kunde du hamna överst genom att skriva ett mycket uttömmande blogginlägg om ett ämne. Vi pratar 2000 ord, eller mer. Problemet är att en sådan artikel blir så omfattande och bred att den blir FÖR allmän. Google vill nämligen ge dig en sökträff som svarar specifikt och spetsigt på din fråga, och då blir en bred artikel ofta för trubbig.Då är det sannolikt bättre att strukturera dina “artiklar” i kluster.
Vad är ett content-kluster?
Ett content-kluster har oftast en huvudsida, eller “pillar page”. Den fungerar ungefär som en övergripande orientering i ett ämne, som länkar till andra sidor som fördjupar sig inom ett avgränsat område som är relevant för den stora frågan som huvudsidan handlar om.
En huvudsida med grundläggande information
Det är klokt att formulera huvudsidan så att den vänder sig till “nybörjare” inom ämnet, genom att svara på grundläggande frågor med stora penseldrag. Orsaken till det är att du då ökar dina chanser att fånga en person i början av en “köpresa”, vilket ger dig möjlighet att vara med och definiera hur läsaren ska se på ett ämne. Dessutom associerar du dig själv med ämnet i människors medvetande.
Skapa sedan en mer djuplodande sida för varje avsnitt som finns på huvudsidan.
Varje länkad “undersida” ska handla om ett avgränsat ämne.
De mer djuplodande sidorna som du länkar till huvudsidan ska handla om ett avgränsat ämne. En fördjupning för den som vill veta mer.
Strukturera din text i korta stycken med underrubriker som hintar vad varje stycke handlar om. Det gör det enkelt för läsaren att skanna din text i jakt på svaret hon söker. Läs mer om hur du formulerar rubriker här…
Var också noga med att använda samma nyckelord i rubriken och mellanrubriker.
Ett exempel på content-kluster
Tänk att du driver ett företag som säljer cyklar.
För att hjälpa folk att välja rätt cykel så skulle du kunna skapa en guide som heter “Så väljer du cykel”. Om du skulle ta med alla olika saker som man behöver tänka på när man köper en cykel så skulle artikeln kunna bli väldigt stor.
Så istället gör du en huvudsida som på grundläggande nivå berättar vilka saker du behöver ta hänsyn till. Sedan skapar du en sida för vart och ett av de sakerna, som går djupare in på vilka olika typer av cykelramar som finns, vilka växlar man kan välja, och vilka bromsar man behöver i olika sammanhang.
Sedan länkar du från huvudsidan till var och en av de sidorna, så att den som vill kan fördjupa sig. Eftersom varje fördjupningssida också kommer kunna få en del söktrafik så är det också bra att länka ifrån den till huvudsidan, där man läsa om andra saker som är relevanta i sammanhanget.
Om författaren
Robert Rundberget har arbetat som journalist, copywriter och kommunikatör sedan 2001.
Kroniskt nyfiken på allt inom digital kommunikation drivs han av att göra brutalt hjälpsam marknadsföring online. Sedan 2018 driver han Kontento AB i Karlstad, med fokus på content marketing eller innehållsmarknadsföring.